Fiatal szemmel a multigenerációs munkahelyi környezetről
Napjainkban már egyre gyakrabban előfordul, hogy Baby Boomer, X, Y és Z generációs kollégák ülnek egy irodában, dolgoznak - ideális esetben együtt, de legalábbis egymás mellett ülve. A generációk közti különböző tapasztalatok, motivációk és kommunikációs stílusok egyszerre jelentenek kihívást és lehetőséget. De vajon hogyan látja mindezt az, aki egyetemi évei alatt csatlakozik egy vegyes korosztályú csapathoz és marad ott főállású munkavállalóként is? A PannonDiák Iskolaszövetkezetnél gyakornokként kezdő majd főállásúként dolgozó Csermely Boglárkát kérdeztük tapasztalatairól, élményeiről és tanácsairól.

Hogyan jellemeznéd a kapcsolatodat az X‑ vagy Y‑generációs kollégákkal? Könnyen megtaláljátok a közös hangot? Mi okoz nehézséget a kommunikáció, közös munka során?
„Az idősebb generációkba tartozó kollégákkal való kapcsolatom sokszínű – a legtöbb kollégával szinte azonnal megtaláljuk a közös hangot, különösen, ha nyitottan, kíváncsian fordulnak felém, és komolyan veszik nemcsak a véleményemet, de a jelenlétemet is. Ugyanakkor időnként akadnak nehézségek. Ezek a különbségek olykor félreértésekhez vezethetnek, főleg, ha nincs meg az egymásra hangolódás.”
Volt‑e olyan helyzet, amikor úgy érezted, hogy a korod vagy tapasztalatlanságod miatt nem vettek komolyan?
„Korábbi munkahelyemen gyakornokként volt rá alkalom, hogy nem vettek komolyan – főleg a korom és a tapasztalatlanságom miatt –, és ez hatással volt a lelkesedésemre, motivációmra is. Én viszont úgy gondolom, hogy az elismerés nem jár automatikusan: ki kell érdemelni. Ez pedig idővel, következetességgel, alkalmazkodással és megfelelő kommunikációval lehetséges. A bizalom felépítése időbe telik, de ha sikerül, az meghozza az elismerést is.”
Miben látod a legnagyobb különbséget a fiatalabb és idősebb generáció munkastílusa között?
„A legnagyobb különbséget leginkább a munkatempóban és az új kihívásokhoz való alkalmazkodásban érzem. Mi, Z‑generációsok hozzászoktunk a gyors váltásokhoz, a párhuzamos feladatvégzéshez, és nem riadunk vissza az újdonságoktól – legyen szó prezentációkészítésről vagy egy új szoftver elsajátításáról. Az idősebb generációk ezzel szemben általában strukturáltabban dolgoznak, szeretnek alaposan körbejárni egy problémát, mielőtt belevágnak. A digitális eszközök használata is érzékeny pont: számunkra ösztönös, míg sok idősebb kollégának ingoványos terep lehet. A tanulási hajlandóság azonban nem kor kérdése – van olyan ötvenes, aki minden újdonságra lelkesedik, és olyan huszonéves, aki inkább a komfortzónájában maradna.”
Előfordul, hogy nehézséget okoz a kommunikáció a különböző korosztályok között? Tudsz erre konkrét példát?
„Kommunikációs stílusunk sokszor eltér – én közvetlenebb vagyok, gyorsabb visszajelzéseket várok, és szerintem ez jellemző a korosztályomra is, míg a nálam idősebbek inkább a formálisabb, lassabb információátadást részesítik előnyben. Ez olykor félreértésekhez vezethet – egy tömör, hatékony üzenet a fiatalok részéről olykor ridegnek tűnhet, holott nem ez a szándék. A hierarchia is érdekes dinamikát hoz: lehet, hogy valakivel korban közel állunk egymáshoz, de mivel ő a felettesünk, a kommunikáció is másképp alakul, mint egy baráti helyzetben.”
Volt már olyan érzésed, hogy generációs szakadék van a munkahelyeden? Szerinted hogyan lehet enyhíteni ezt a távolságot?
„Volt már erre példa, de a nagyobb korbeli szakadékot sem érzem áthidalhatatlan problémának. A kulcs az odafigyelés és a kölcsönös kíváncsiság. Ahelyett, hogy előítéletekkel közelítenénk – „ők úgysem értik”, vagy „a fiatalok túl hirtelenek, felszínesek” – jobb, ha nyitott párbeszédet alakítunk ki. Ha elmondjuk egymásnak, miért gondolunk másként egy feladatra vagy módszerre, máris közelebb kerülünk egymáshoz. Sokszor egy spontán, közös kávé vagy rövid beszélgetés többet segít a megértésben, mintha ragaszkodnánk a formális megoldásokhoz. És talán ez a legfontosabb: tanuljunk egymástól! Én sokat tanulok arról, hogyan lehet hosszú távra tervezni, higgadtan dönteni – régebb óta itt dolgozó kollégáim pedig néha tőlem sajátítják el egy új digitális eszköz használatát. Ha nem verseny, hanem együttműködés van köztünk, a szakadék helyett hidat építhetünk.”
Mennyire fontos, hogy legyen kollégád a saját korosztályodból? Hogyan segíthet ebben a munkáltató?
„Nagyon sokat számít, ha van legalább egy‑két olyan kolléga, aki hasonló élethelyzetben van. Nem arról van szó, hogy ne tudnék kapcsolódni idősebbekhez – sokszor támaszkodom a tapasztalatukra –, de más érzés, ha valakivel hasonló karrierkérdéseken gondolkodunk, vagy ugyanazt tartjuk viccesnek a mindennapokban. Egy saját korosztályú kolléga kapaszkodó lehet, főleg olyan közegben, ahol sokféle generáció keveredik. A munkáltatók sokat tehetnek ezért – például azzal, ha figyelnek a csapatok sokszínűségére, és mentorprogramokkal vagy közös projektekkel támogatják a generációk közötti párbeszédet.”
A generációk közötti különbségek nem akadályt, hanem lehetőséget jelentenek: a fiatalok friss szemlélete és a tapasztaltabb kollégák tudása együtt olyan értéket teremt, amelyből az egész csapat profitálhat. Ha te is szeretnéd megtapasztalni, hogyan válhat egy multigenerációs környezet a fejlődésed motorjává, nézz körül a PannonDiák Iskolaszövetkezet aktuális ajánlatai között – nálunk a fiatalos lendület és a tapasztalat kéz a kézben jár.
Emellett, ha vállalatodnál fontosnak tartod a generációk közötti együttműködés fejlesztését, figyelmedbe ajánljuk a Pannonjob, a PannonDiák stratégiai partnere által kínált generációs tréningeket, amelyek segítenek a közös munka hatékonyságának és a csapatkohéziónak a növelésében.
DIÁKFOGLALKOZTATÁS | TRÉNINGEK |
Kovács Ilona | Hajdu Édua |
Üzletfejlesztési vezető | Kiemelt ügyfélkapcsolati, marketing és felnőttképzési vezető |
kovacs.ilona@pannonjob.hu | hajdu.edua@pannonjob.hu |
+36(20) 996 1393 | +36(20) 398 8624 |
www.pannondiak.hu | www.pannonjob.hu |